Tuesday, June 21, 2011

Spinglo – vanad trikid uues kuues

 Võrkturundusfirmad ja püramiidiehitahad on samuti sooritanud tiigrihüppe ja kolinud kõike puhastavate pesuainete ja vähki raviva köhasiirupi juurest internetiavarustesse. Ühesõnaga juttu tuleb Spinglo-st ja Synkronice-ist . Põhimõtteliselt on tegemist keskmisest huvitavama püramiidskeemiga, mitte tavapäraste kõike ravivate toidulisanditega.
Spinglo on oma olemuselt sotsiaalvõrgustik nagu Facebook, Orkut või Rate. Mis nende endi juttu järgi peaks olema next big thing. Liituda saab ka tavaliikmeks, milleks on vaja siiski liitumiskoodi,  selle saab juba olemasoleva liikme käest ja peaks lisama elitaarsust, sest igaüks ei saa ju.

Ratsa rikkaks saajate jaoks on omanikufirmal (Synkronice) kaks paketti, esimene on hinnaga €575 ja sa saad 1000 SPS-i ja kuldliikme pakett hinnaga €1725 ja saad 4000 SPS-i.
Esimene konks, millega inimesi püütakse, on võimalus saada Spinglo investoriks. SPS punktid tähendavad lihtsustatult optsioone aktsiate ostmiseks, kui nad kunagi peaks börsile minema. Maakeeli öelduna on sul aktsiate eelisostuõigus, ehk mingeid aktsiaid sa kohe siiski ei saa.

Põhiline Spinglo müüjate sõnum on, et “Sa peaksid olema loll, kui sa ei taha saada osanikuks järgmises Facebookis” ja pikemalt juttu ajades mainitakse tervet rida IT firmasid, kelle aktsiad on teinud hüppelise tõusu ja loomulikult lisatakse peale seda juttu lõppu lause “sama juhtub ka Spinglo-ga”.

Siin on aga kaks väga suurt probleemi. Esiteks on lood tuntusega pehmelt öeldes kehvasti. Google osting annab Spinglo-le 302 000 tulemust (millest paljud eestikeelsed ja osad kriitika). Võrdluseks – Rate.ee annab 54 100 000 tulemust, Apple Ping, mis on üsna vähetuntud Apple oma sotsiaalvõrk (kõigele lisaks vajab veel ka  iTunes-I kontot), annab vastuseks 91 800 000 tulemust, vaikselt surev Orkut 364 000 000 ning sotsiaalvõrkude kuningas Facebook rekordilised 14 060 000 000 tulemust.

Edukas sotsiaalvõrgustik töötab siis, kui su paljudel sõpradel on seal kontod, ehk siis ta täidab oma ülesannde ja sa saad suhelda oma sõpradega. Seega on võrgul vaja tekitada mingi kriitiline mass. Spinglol pole see õnnestunud. Enamus kasutajatest on Spinglo “investorid” ja nende tuttavad, kes on teinud pika veenmise peale omale Spinglo konto (mida nad peale seda pole kordagi külastanud).

Facebooki järgses maailmas on igale uuele sotsiaalvõrgustikule algus väga raske ning suure tõenäosusega saab edukaks ainult see kellel  on mingi täiesti uus teenuse liik, mis on piisavalt hea, et oma Facebooki konto pealt üle kolida uue konto peale. Spinglo, mis on isegi võrreldes rate.ee-ga tehniliselt vähearenenud, ei oma loomulikult mitte midagi sellist.
Teine suur (kui mitte põhiline, vähemalt äris) küsimus on see, et kuidas kavatseb Spinglo tulevikus hakata raha teenima – välja käidud netikaubamaja idee pole siiski väga reaalne teenimiskoht. Just reaalne raha teenimine on igasuguste IT teenuste juures tegelikult suurim valukoht, see väga lihtne küsimus “kõik on ilus, aga kust ikkagi see kasum tuleb?” jääb sageli vastuseta. Börsile minnes on see aga investorite esimene küsimus.

Seega igasugused reaalsed võimalused sotsiaalvõrgustiku turul midagi ära teha, on praeguse seisu juures ümmargune null ja kui Spinglo lähebki kunagi börsile, siis tema aktsiad saavad seal üsna ruttu õiglase hinna, mis on ligilähedane nullile. Sellest tulenevalt omab väärtust null ka võimalus osta Spinglo aktsiaid.

Teine konks on loomulikult vana hea püramiid, millest saab lähemalt lugeda siit. Kokkuvõttes on tegemist „harju keskmise“ värgiga ehk mida rohkem liitujaid leiad, seda rohkem „boonust“ saad. Kuni luksusautode ja seifini, mis kulda täis. Kuna püramiidskeem on suhteliselt sama, mis kõigil ülejäänutel, siis ei hakka pikemalt peatuma sellel, miks püramiidskeemis osalemisel on rikastumisvõimalus väiksem kui lotot mängides. LHV foorumis selle teema läbilugemine annab vast ammendava vastuse, miks püramiidskeemi abil lubatav Ferrari jääb siiski autosalongi.

Pole vast suuremat mõtet puudutada ka Spinglo taga oleva Synkronice firma kahtlast tausta ja seltsimehi, sest tegijaid seal pole ja paljud on nendest tavalised püramiidiehitajad. Ehk Business as usual selles sektoris.

Ühesõnaga kõigile midagi, noorele investorile, kes kujutab ette, et tal on aasta pärast tuhandeid „Facebooki“ aktsiaid ja ÜLLE ADOBERG-MIKKde sugustele veteranidele, kes saavad rahus oma püramiide ehitada.

Viimase isiku tõin eraldi välja tohutu suure tahtejõu (või lolli järjekindluse) tõttu selles sektoris, väike googeldamine näitab, et tegelane on nii Holy Tea, Kyäni, Kvantripatsite kui ka enam vähem iga teise pseudo ja püramiidskeemiga tegeleda jõudnud (kaasa arvatud loomulikult ka Spinglo suurimaid turustajaid siin). Vaadates teda, hakka või uskuma, et Alaska mustikad annavad tõesti imepärase energia.


Kuulsa filmi „The Social Network“ mis räägib facebooki algusest tunnuslause on: „You don’t get to 500 million friends without making a few enemies“ võiks Spinglo konteksti panes kõlada „You don’t lose 575 euros without losing common sense“.

 Lugu on üleval ka lehel Skeptik.ee

No comments:

Post a Comment